Rolex mod Omega ............... nyt skyts i mærkekrigen !!!

Generelt diskussions forum
Brugeravatar
Geografisk sted: Viborg

Rolex mod Omega ............... nyt skyts i mærkekrigen !!!

Indlægaf pbr » tors 17. sep 2009 22:06

Efter, at jeg nu har fundet mig selv med et ben i begge lejre, er jeg blevet virkelig interesseret i, at få denne strid afgjort én gang for alle !!

Og lige som jeg troede, at jeg nu havde fundet de vises sten, så ender det alligevel uafgjort .......... på en eller anden måde ----> http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=3072156&rid=0

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"

Geografisk sted: Svendborg

Re: Rolex mod Omega ............... nyt skyts i mærkekrigen !!!

Indlægaf Stenbukken » tors 17. sep 2009 22:08

Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Clubman » tors 17. sep 2009 23:20

Ja lidt sjov måde, at sammenligne urene på, og dog 8) .

Ian Flemming, som skrev James Bond bøgerne. valgte i sin tid Rolex Submariner, som James Bonds ur.

James Bond brugte det, som ”knojern” :wink: ,(ikke noget kaste her :evil: ).

Nu omdage, er det jo så Omega, som leverer ure,(Seamaster), til James Bond, når han optræder på lærredet.(Daniel Craig, bærer privat ofte Rolex).

Så også hér må det siges, at være uafgjort :shock: .

Ps. Jeg har selv, flere Omega end Rolex pt., men er dog blevet mere og mere ”forfaldet” til Rolex :roll:.
" Hvis det er godt nok til James Bond, så er det også godt nok til mig! ".

Mvh Palle a.k.a Clubman

[clubman"snabela"stofanet.dk]

Geografisk sted: København

Indlægaf Magnum » fre 18. sep 2009 00:08

Tager nu ikke sådan reviews for seriøst, da de ikke er skrevet af fagfolk.

Rolex vil i min bog altid vinde, så længe Omega bruger ETA.
Har man først skilt og samlet de 2 forskellige værker, så kan man virkelig se og mærke forskellen. Rolex er meget mere solidt og robust. F.eks. så er løbeværksbroen på en 2892 ekstremt tynd, hvis der trykkes lidt for hårdt, så ryger stenlejerne ud :shock:
På ure med ETA, såsom 2824 og 2892, der ses der slitage allerede efter 5-10 år, og de er tit mere krævende/bøvlede at regulere perfekt, når de har nogle år på bagen.

På kasser og lænker er det mere lige, kommer an på model og lidt smag.
Billede

Indlægaf hannover_dk » fre 18. sep 2009 00:24

Magnum skrev:Tager nu ikke sådan reviews for seriøst, da de ikke er skrevet af fagfolk.

Rolex vil i min bog altid vinde, så længe Omega bruger ETA.
Har man først skilt og samlet de 2 forskellige værker, så kan man virkelig se og mærke forskellen. Rolex er meget mere solidt og robust. F.eks. så er løbeværksbroen på en 2892 ekstremt tynd, hvis der trykkes lidt for hårdt, så ryger stenlejerne ud :shock:
På ure med ETA, såsom 2824 og 2892, der ses der slitage allerede efter 5-10 år, og de er tit mere krævende/bøvlede at regulere perfekt, når de har nogle år på bagen.

På kasser og lænker er det mere lige, kommer an på model og lidt smag.

Tja - jeg er ikke sikker på at et godt finisheret ETA af de nævnte lider skade meget før Rolex faktisk - men OK respekt for Rolex konservative produktion af gode solide værker.
Jeg har Eterna værker der ligger som grund til 2824 og 2892 som kører uden service på deres + 25 år og Rolex ønsker service hvert ??

Nå - jeg er enig i at Rolex laver strålende værker som holder - men det gør finisherede ETA værker ogå. Jeg ville ikke vælge Rolex frem for ex IWC 3536
med det formål at så blev maskinen så meget bedre - samme med Omega PO, contra Rolex faktisk - rent service omk. mæssigt

vh

Indlægaf Magnum » fre 18. sep 2009 00:42

hannover_dk skrev:Tja - jeg er ikke sikker på at et godt finisheret ETA af de nævnte lider skade meget før Rolex faktisk - men OK respekt for Rolex konservative produktion af gode solide værker.
Jeg har Eterna værker der ligger som grund til 2824 og 2892 som kører uden service på deres + 25 år og Rolex ønsker service hvert ??

Nå - jeg er enig i at Rolex laver strålende værker som holder - men det gør finisherede ETA værker ogå. Jeg ville ikke vælge Rolex frem for ex IWC 3536
med det formål at så blev maskinen så meget bedre - samme med Omega PO, contra Rolex faktisk - rent service omk. mæssigt

vh

Finish har nu ikke det store med præcisionen at gøre. Har set mange flotte værker der gik af h til.

Eterna og Rolex råder begge service hvert 5. år, men det er bare råd.
Jeg var til fest forleden, hvor jeg mødte en pilot. Han havde i 60´erne købt en GMT 1675, og siden båret den dag og nat, og kun fået serviceret den 1 gang, i midten af 80´erne.

ETA går fint efter mange år, men har f.eks. lige lavet en 29 år gammel Rolex der går +1 sek pr.dg. i alle kantstillingerne og ingen problemmer med reguleringen. Har faktisk aldrig lavet en Rolex med problemer i kantstillingerne eller med reguleringen.
Derimod har jeg lavet mange f.eks. Omega med 2892, og de går som vinden blæser i de forskellige stillinger, indtil man har reguleret meget, og så er det måske +5-8 sek pga meget forskel i kantstillingerne. Ofte kan der være 10 sekunders forskel i de forskellige stillinger.
Rolex´værker har næsten ingen forskel i kantstillingerne efter mange år, hvorimod ETA har meget. Dette skyldes ofte slitage.
Rolex har måske været konservativ, men de har taget det bedste fra deres værker, hver gang en ny caliber kom. Den caliber de bruger i dag (31xx) har de brugt i mange år, men de har ændret den hele tiden til noget bedre. De tager et virkeligt godt produkt, og bliver ved med at udvikle det til det bedre.

I bund og grund handler det om materialernes kvalitet. ETA er kendt for at spare på bl.a. stål kvaliteten, så tapperne bliver hurtigt slidt. Den slitage påvirker præcisionen.
Vi snakker ikke om minutter, men om at et 30 år gammelt ur ikke har 15 sekunders difference i kantstillingerne, men 3 sekunder.

ETA difference er fin og god, men når vi snakker om hvad der er bedst, så er det Rolex.
Billede

Indlægaf Magnum » fre 18. sep 2009 00:46

Clubman skrev:Ian Flemming, som skrev James Bond bøgerne. valgte i sin tid Rolex Submariner, som James Bonds ur.

Ian Flemming har aldrig valgt Submariner, han har kun valgt Rolex.
Når man læser hans bøger, så er det der bliver nævnt, at det er en "Rolex Oyster Perpetual på en tung metallænke" , og at det har store lysende tal.

Ian Flemming havde selv en Explorer I ref. 1016, så det er højst sandsynligt det ur han har brugt som inspriration.
Billede

Brugeravatar
Geografisk sted: Herlev

Indlægaf Mikael L. » fre 18. sep 2009 01:02

svært at argumentere mod en urmager. Mindes at have set et review af et Rolex-værk hvor man gik meget op i at fremvise grater etc. på værkfinishen. det er og bliver ikke highfinisherede værker, men de virker, og som Magnum siger de er konstrueret til at gå år efter år, og bliver kun ændret, når det er til det bedre. Rolex er land rover traktor værker ikke AP eller PP, der går helt bananas efter en tur på gulvet. OG det er Rolex nerven, ikke high-tec spidsfindigheder, men bare brugskvalitet optimeret gennem årti-er...

Mikael
If you want to be happy for a day - get drunk.
If you want to be happy for a week - get married.
If you want to be happy for life - get a Rolex.

Geografisk sted: søvind 8700 horsens

Indlægaf peter » fre 18. sep 2009 03:00

Hej

Jeg synes nu at Rolex sammenligningen skal laves imellem, Omega Ploprof den nye model og Rolex Deepsea, og til Magnum jeg er ikke uenig med dig, men jeg mener godt at det nye Omega 8500 værk godt kan måle sig med et Rolexværk, men det er jo selvfølgelig nyt, det er Rolexværket ikke, så der er nok ikke så mange erfaringer med Omega 8500, men jeg tror godt godt at den kan matche Rolex 3000 serien, i præcision overgår Omegaværket Rolexværket, men i holdbarhed ved vi det jo ikke endnu.

MVH Peter
Med venlig hilsen
Peter Halse

www.poulhalse.dk

Brugeravatar
Geografisk sted: Viborg

Indlægaf pbr » fre 18. sep 2009 05:45

Det er faktisk en lidt skræmmende oplevelse, at have følelsen af, at være nødt til at gøre opmærksom på det:

Min post med det viste link var en spøg, udelukkende bragt fordi jeg syntes at "kasteskyts-testen" var en sjov historie !

Det var IKKE min hensigt at starte en mærkediskussion igen igen ! 8)
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"

Geografisk sted: Fyn

Indlægaf Baun » fre 18. sep 2009 09:00

pbr skrev:Det er faktisk en lidt skræmmende oplevelse, at have følelsen af, at være nødt til at gøre opmærksom på det:

Min post med det viste link var en spøg, udelukkende bragt fordi jeg syntes at "kasteskyts-testen" var en sjov historie !

Det var IKKE min hensigt at starte en mærkediskussion igen igen ! 8)

Ja sådan forstod jeg det også - og med stor sympati vil jeg sige at jeg er meget enig i at denne evindelige sammenligning trænger til en humoristisk vinkel.

Tilbage står, at når man overhovedet med rimelighed kan sammenligne og i al uendelighed diskutere, hvad der er bedst af 2 ure, hvor det ene koster dobbelt så meget som det andet. Så er det bare "helt utroligt". Og siger i min verden noget om hvad folk er villige til at betale for prestige og mærke - for det er i hovedsagen den væsentligste forskel på de to ure!

vh Baun
Skift ur når du skifter sko!
baunc"snabela"post11.tele.dk
Billede

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Fabritius » fre 18. sep 2009 09:02

Magnum skrev:Tager nu ikke sådan reviews for seriøst, da de ikke er skrevet af fagfolk.

Personligt tror jeg ikke, at urmagere er bedst til at vurdere hvilket ud der er at foretrække som kasteskyts. Her tror jeg nærmere vi skal omkring en pitcher eller noget i den stil, men de er selv selvfølgelig også en slags fagfolk. der er muligvis også en del autonome eller folk på vestbreden, der vil kunne komme med en god analyse af hvad der performer bedst som kasteskyts :)
Just because you're paranoid
Don’t mean they're not after you

Tukjær

Indlægaf Tukjær » fre 18. sep 2009 09:13

Jeg tror også her er en del som slet ikke har læst Peter's link..... :mrgreen:

Indlægaf Magnum » fre 18. sep 2009 09:43

Fabritius skrev:

Personligt tror jeg ikke, at urmagere er bedst til at vurdere hvilket ud der er at foretrække som kasteskyts. Her tror jeg nærmere vi skal omkring en pitcher eller noget i den stil, men de er selv selvfølgelig også en slags fagfolk. der er muligvis også en del autonome eller folk på vestbreden, der vil kunne komme med en god analyse af hvad der performer bedst som kasteskyts :)

Det vil være lidt det samme som at jeg begyndte at sammenligne 2 forskellige biler i dybden. Jeg har muligvis forstand på det, men det kan aldrig blive det samme som en fagmands. Jeg har aldrig skilt og stor repareret på en motor, det vil gøre mig ukvalificeret til at vurdere om den ene er bedre end den anden.

Baun skrev:Tilbage står, at når man overhovedet med rimelighed kan sammenligne og i al uendelighed diskutere, hvad der er bedst af 2 ure, hvor det ene koster dobbelt så meget som det andet. Så er det bare "helt utroligt". Og siger i min verden noget om hvad folk er villige til at betale for prestige og mærke - for det er i hovedsagen den væsentligste forskel på de to ure!
vh Baun

Sjovt nok er Rolex det mærke, som har mindst fortjeneste, af alle schweizermærker. Når man tager prisen, som produktet rent faktisk har kostet Rolex at producere, og så ser hvad det koster i udsalg, så har Rolex branchens laveste kalkule. Jeg kan ikke helt huske tallene, men mener Rolex er omkring 4, og Omegas er omkring 6. (uden moms etc)
Så rent faktisk får man mest for pengene ved at købe et Rolex.

peter skrev:Hej

Jeg synes nu at Rolex sammenligningen skal laves imellem, Omega Ploprof den nye model og Rolex Deepsea, og til Magnum jeg er ikke uenig med dig, men jeg mener godt at det nye Omega 8500 værk godt kan måle sig med et Rolexværk, men det er jo selvfølgelig nyt, det er Rolexværket ikke, så der er nok ikke så mange erfaringer med Omega 8500, men jeg tror godt godt at den kan matche Rolex 3000 serien, i præcision overgår Omegaværket Rolexværket, men i holdbarhed ved vi det jo ikke endnu.

MVH Peter

Enig, men da 8500 er så ny, så ved vi det ikke endnu.
Værkerne har på papiret ihvertfald forudsætningerne, og prislejet er også i stil med Rolex´. Men da det er ETA der producerer det, så må man håbe at de ikke benytter det samme stål og messing, hvilket de desværre nok højst sandsynligt gør.

Mikael Lange skrev:svært at argumentere mod en urmager. Mindes at have set et review af et Rolex-værk hvor man gik meget op i at fremvise grater etc. på værkfinishen. det er og bliver ikke highfinisherede værker, men de virker, og som Magnum siger de er konstrueret til at gå år efter år, og bliver kun ændret, når det er til det bedre. Rolex er land rover traktor værker ikke AP eller PP, der går helt bananas efter en tur på gulvet. OG det er Rolex nerven, ikke high-tec spidsfindigheder, men bare brugskvalitet optimeret gennem årti-er...

Mikael

Spot on, Rolex er ikke verdens fineste, men det har aldrig været deres intention. Rolex har altid villet lavet verdens bedste ure, som kunne tåle hårdt brug år efter år, og det er lykkedes dem. Det er urenes Land Rover.
Men hvis man skiller en ETA af, og ser finishen de steder som ikke er synlige når samlet, så er det meget værre en en Rolex.

Jeg er ikke kæmpe Rolex die-hard fan, der bare skal forsvare mit mærke, men må sande hvad erfaringen siger, både min egen og kollegaers.

Jeg kan fortælle at stål og messing kvaliteten er endnu værre hos GP. Når et ur kommer til service efter godt 5 år, så skifter de konsekvent hele løbeværket, da det allerede er slidt. Det gælder især 3100 familien.

Jeg talte engang med Ole Mathiesens Ürban Jürgensens urmager, han fortalte at det gør de også ved ure med FP 11.50 værkerne, her er løbeværket også slidt op efter 5 år.
Billede

Indlægaf hannover_dk » fre 18. sep 2009 10:46

Spændende lære om kantstillingene og problemer med ETA i det sammenhæng - justering i div vinkler - godt at lære hele tiden tak
Min erfaring i praksis stammer jo slet ikke fra ET 2892 eller 2824, men fra tidsmæssigt tidligere Eterna værker, som jeg selv oplever gå og holde tid rimeligt (ja ja jeg accepterer op til + 15 sek og justerer selv - afvigelser væk - hvis uret er fra tresserne og ikke serviceret) - og de KAN jo ha brugt lidt tykkere og bedre stål/messing

vh

vh

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Fabritius » fre 18. sep 2009 11:48

Magnum skrev:
Fabritius skrev:

Det vil være lidt det samme som at jeg begyndte at sammenligne 2 forskellige biler i dybden. Jeg har muligvis forstand på det, men det kan aldrig blive det samme som en fagmands. Jeg har aldrig skilt og stor repareret på en motor, det vil gøre mig ukvalificeret til at vurdere om den ene er bedre end den anden.

Har du læst anmeldelsen, eller er du bare fordomsfuld og siger den er lavet af en amatør, og er derfor ikke værd at læse?

Den handler om hvilket ur der bedst bruges som kasteskyts, hvis du vil smide noget i hovedet på en person. Jeg kan på ingen måde se hvorfor en fagmand vil være bedre til at vurdere om et Omega eller et Rolex slår hårdest, når det bliver kylet i ansigtet på en forbipasserende.
Just because you're paranoid
Don’t mean they're not after you

Indlægaf hannover_dk » fre 18. sep 2009 11:50

Fabritius skrev:Har du læst anmeldelsen, eller er du bare fordomsfuld og siger den er lavet af en amatør, og er derfor ikke værd at læse?

Den handler om hvilket ur der bedst bruges som kasteskyts, hvis du vil smide noget i hovedet på en person. Jeg kan på ingen måde se hvorfor en fagmand vil være bedre til at vurdere om et Omega eller et Rolex slår hårdest, når det bliver kylet i ansigtet på en forbipasserende.
Touché :D
vh

Indlægaf Magnum » fre 18. sep 2009 12:03

Fabritius skrev:Har du læst anmeldelsen, eller er du bare fordomsfuld og siger den er lavet af en amatør, og er derfor ikke værd at læse?

Ja jeg har læst, har du læst:

Stenbukken skrev:http://www.rolexreferencepage.com/articles/2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror mere det er dig der er fordomsfuld, jeg har ikke sagt noget ikke var værd at læse, men at jeg ikke tager alle reviews seriøst.
Nettet er stort og alle kan skrive, derfor skal man være skeptisk og sortere i det man læser og tror på.
Billede

Næste

Tilbage til Urforum.dk